Naučnici Instituta za biologiju mora kontinuirano rade istraživanja u cilju rješavanja zdravstvenih problema

Image

Institut za biologiju mora Univerziteta Crne Gore u cilju rješavanja različitih terapeutskih i zdravstvenih problema, već više od 12 godina sarađuje sa kompanijama i naučnim institutima iz zemlje i inostranstva na polju pronalaženja bioaktivnih sastojaka iz različitih morskih organizama, kazao je dr Mirko Đurović sa ovog Instituta.

„Ove aktivnosti se realizuju kroz  naučne projekte i neformalne inicijative za koje se nadaju da u budućnosti mogu dati pozitivne naučne i komercijalne rezultate. Tako je i sa kolegama sa Tehničkog univerziteta Bergakademie iz Frajburga sa kojima radimo u više naučnih pravaca, a najviše cilju ekstrakcije jedinjena iz više vrsta sunđera iz porodice Verongidae“, dodaje dr Đurović.

Prema njegovim riječima, glavni naučni interes za sunđere iz ove porodice jeste što one sadrže bioaktivne komponente koje imaju antikancerogena, antimikotična i antivirusna svojstva.

„Kroz zajednički eksperimentalni rad kolega iz Instituta za biologiju mora i Univerziteta Bergakademie, tačnije Laboratorije za ekperimentalnu fiziku, Grupe za biomineralogiju i ekstremnu biomimetiku, došli smo do podataka vezanih za izvanredan potencijal bioaktivnih jedinjena sunđera roda Aplisina“, kazao je on.

Sunđeri ovog roda, dodaje, rastu i razmnožavaju se duž cijele Jadranske obale, ima ga dosta u Bokokotorskom zalivu i nalaze se na spisku zakonom zaštićenih vrsta.

„Kako je osnovna uloga Instituta za biologiju mora – zaštita i proučavanje Jadranskog mora, kroz eksperimentalni rad smo uspjeli da dokažemo i usavršimo metodologiju da je moguće vršiti uzgoj ovih sunđera tako da se ne remeti njihova biomasa u prirodnoj sredini. Za izolaciju bioaktivnih jedinjenja potrebna je velika količina ovih sunđera i njihovom eksploatacijom iz prirodne sredine brzo bi ih doveli do njihovog iščezavanje“, upozorio je dr Đurović.

UCG je kroz svoje dvije organizacione jedinice Institut za biologiju mora i Medicinski fakulteta prijavio projekat zajedno sa kolegama iz Frajburga pod nazivom „MarVerBiotech  - od biomaterijala do lijekova širokog spektra djelovanja" kod Njemačkog Ministarstva za istraživanje i obrazovanje (BMBF)  - Programa za Zapadni Balkan koji će ukoliko bude odobren upravo tretirati između ostalog i  potencijalni efekat izolaovanih bioaktivnih jedinjenja iz sunđera roda Verongida na novi korona virus u cilju predkliničkih i kliničkih ispitivanja.

Đurović ističe da paralelno sa ovim istraživanjima, Institut sarađuje i na sličnim projektima sa domaćim i međunarodnim institucijama, a to su: Medicinski fakultet, Institut za javno zdravlje, CETI, Hemomont AD Podgorica zajedno sa Hemofarm AD Vršac, Institut za nuklearne nauke – Vinča, Institut za onkološka istraživanja iz Beograda i drugi.

„Ono što nas udružuje jeste zajednička želja da damo doprinos u mogućim novim metodama liječenja najtežih oblika bolesti, vodeći računa o dostupnosti resursa i mogućim alternativnim pravcima njihovog uzgoja“, kazao je Đurović.

Stoga, on ukazuje na izuzetan značaj očuvanja morskog biodiverziteta Crne Gore koji Institut za biologiju mora zajedno sa Vladom Crne Gore i nadležnim Ministarstvima uspješno sprovodi  Crnoj Gori.

Spisak objavljenih naučnih radova na ovu i slične teme mogu se preuzeti ovdje: https://www.ucg.ac.me/skladiste/blog_1221/objava_73437/fajlovi/MarBioVeroTech_reference.pdf