Arhitektonski fakultet

SAGE objavio rad doc.dr Svetlane K. Perović



U prvom izdanju monografije pod nazivom: The SAGE Encyclopedia of Online Education, vodeće međunarodne izdavačke kuće  u Americi "SAGE Publishing", našao se i rad doc. dr Svetlane K. Perović, sa Arhitektonskog fakulteta u Podgorici,  Univerziteta Crne Gore.

Izdavačkom projektu, u uredništvu profesora Stivena L. Danvera, dr Perović je dala doprinos radom  "Student retention“, u enciklopediji u kojoj međunarodni  naučnici i eksperti, kroz multidisciplinarni pristup,  pružaju sveobuhvatni i detaljni prikaz svih aspekata oblasti online učenja i obrazovanja.

 „Moderni obrazovni sistem sve više stavlja akcenat na fleksibilnije studijske programe koji su pristupačniji zbog manje  fizičke angažovanosti i uštede vremena. Zato su online studijski programi u fokusu interesovanja. Međutim, online edukacija  u odnosu na tradicionalno učenje zahtijeva veću motivaciju, posvećenost, spremnost na izazove i samostalno prevazilaženje izazova, posebno psiholoških“, razmatra u svom radu dr Perović.

Sa aspekta zadržavanja studenta na studijama, dr Perović navodi da virtuelna interakcija  još nije ostvarila visok nivo produktivnosti u poređenju sa  socijalnom interakcijom koja se ostvaruje u  materijalnim akademskim ambijentima. „Istraživanja ukazuju da je, sa aspekta zadržavanja studenta, najpovoljniji hibridni sistem obrazovanja koji kombinuje klasične i online metode učenja. U online okruženju značajno je proaktivno djelovati, kroz razvoj adekvatnih programa koji će umanjiti rizik od napuštanja“, navodi se u radu.

U tom pogledu, u svom radu dr Perović prepoznaje različite kategorije studenata: studenti koji završe u roku, studenti koji napuste studije, ali se posle izvjesnog vremena vrate i nastave studije u toj ili drugoj instituciji i studenti koji odustaju prije završetka studija.

Pitanje zadržavanja studenata, smatra dr Perović, je kompleksno i zahtijeva razumijevanje kako akademskih faktora, kao što su akademska podrška, motivacija, stimulisanje, integracija, pravila, politike, tako i neakademskih faktora, kao što su socijalna integracija, podrška društva, porodice, psihološka samoregulacija, osjećaj zadovoljstva, motivacija. Da bi se uzroci napuštanja studija adekvatno sagledali, potrebno je da u sistemima obrazovanja postoje adekvatni  podaci i informacije o studentima koji su upisali studije.

„Zadržavanje studenta  je direktno povezano sa kvalitetom ponude određene institucije, mogućnostima izbora, podrškom koju nudi u svojim programima“,  zaključuje dr Perović.  Stoga,  ona ukazuje da je programe zadržavanja studenata  potrebno konstantno razvijati i unapređivati u skladu sa razvojem akademske institucije i prema potrebama društva, a u cilju održivog razvoja online visokog obrazovanja.

https://us.sagepub.com/en-us/nam/the-sage-encyclopedia-of-online-education/book243381

 

Facebook Viber Twitter Google LinkedIn StumbleUpon Tumblr Pinterest Email Print