Međunarodni dan žena i djevojaka u nauci, 11. februar
Međunarodni dan žena i djevojaka u nauci, 11. februar
- Kancelarija za rodna pitanja -
Međunarodni dan žena i djevojaka u nauci, 11. februar, ustanovila je Generalna skupština Ujedinjenih nacija, na svom zasijedanju, 22. decembra 2015. godine, usvajanjem Rezolucije A/RES/70/212., na temelju Rezolucije A/68/220 iz 2013. godine, (nauka, tehnologija, inovacije i razvoj): ,, u kojoj je prepoznat sveobuhvatan i jednak pristup i učešće žena i djevojaka u nauci, tehnologiji i inovacijama, kao imperativ za postizanje rodne ravnopravnosti i osnaživanje žena i djevojaka.”[1]
Pravni fakultet - Kancelarija za rodna pitanja, obilježava ovaj značajan datum afirmacijom učešća žena u nauci i njihovog doprinosa razvoju i napretku čovječanstva.
Univerzitet Crne Gore, kao dio globalne naučne zajednice, u cilju podrške zajedničkom cilju iz Agende 2030 - ravnopravnom učešću žena i djevojaka u nauci, realizacijom Akcionog plana za rodnu ravnopravnost, pored ostalog, promoviše postignuća naučnica Univerziteta Crne Gore, podstiče i motiviše uključivanje žena u STEM oblastima. Ove aktivnosti rezultirale su porastom interesovanja djevojaka za upis na fakultete iz oblasti prirodnih nauka, kao i intenziviranjem istraživačkih procesa i naučnim radovima objavljenim u eminentnim naučnim publikacijama.
Prema relevantnim statistikama na globalnom nivou, i pored napora međunarodne zajednice, lako je uočiti rodni jaz u broju žena dobitnica pretižnih svjetskih nagrada, članica nacionalnih akademija nauka, na liderskim pozicijama u istraživačkim timovima, dobijanju vrhunskih istraživačkih grantova i dr.. Teme brojnih međunarodnih konferencija fokusirane su na iznalaženje inkluzivnijih modela napredovanja budućih generacija žena u nauci, tehnologiji i inovacijama i stvaranje povoljnog okruženja za uklanjanje rodnih dispariteta u ovim oblastima.
U tom kontekstu, Međunarodni dan žena i djevojaka u nauci podsjeća nas na obavezu, da u sistemu društvenih vrijednosti, ravnopravnost u obrazovanju i nauci budu osnov, a talenat, znanje i izvrsnost prioriteti ka osvajanja novih naučnih prostranstava.
[1] A/RES/68/220; A/RES/70/212, https://documents.un.org/doc/undoc/gen/n15/451/12/pdf