Studijski programi: osnovne informacije
Na Filozofskom fakultetu 2025. godine postoje sljedeći studijski programi: Filozofija, Sociologija, Istorija, Geografija, Pedagogija, Psihologija, Obrazovanje učitelja, Obrazovanje učitelja na albanskom jeziku i Predškolsko vaspitanje.
Studijski program za filozofiju u Nikšiću utemeljen je 1988. godine kroz osnivanje tadašnjeg Odsjeka za filozofiju i sociologiju. Samostalni Odsjek za filozofiju počeo je sa radom 1992. godine. Danas se na Studijskom programu za filozofiju na osnovnim, master i doktorskim studijama izučava veliki broj predmeta iz oblasti istorije filozofije, filozofske antropologije, ontologije, estetike, etike, praktične filozofije, teorije saznanja, filozofske logike, kao i iz oblasti posebnih filozofskih disciplina.
Studijski program za sociologiju jedan je od najstarijih programa na Filozofskom fakultetu. Najprije je organizovan kao Odsjek za filozofiju i sociologiju, sa dva smjera. Od 1992. godine nastavni plan i program smjera za filozofiju i smjera za sociologiju razdvajaju se od prve godine studija. Na ovom studijskom programu izučava se veliki broj oblasti: Opšta sociologija, Sociološke teorije, Metodologija socioloških istraživanja, Kultura i religija, Sociokulturna antropologija i komunikologija, te posebne sociološke discipline, poput Sociologije porodice, Sociologije rada, Socijalne patologije i sl.
Četvorogodišnji Studij istorije i geografije počeo je sa radom akademske 1981/82. godine, a kao samostalni Studijski program istorija počinje sa radom 2005. godine. Na Studijskom programu za istoriju izučava se: Istorija starog vijeka, Istorija srednjeg vijeka (svjetska i istorija Crne Gore), Istorija novog vijeka (svjetska i istorija Crne Gore), Istorija XX vijeka (svjetska i istorija Crne Gore), Pomoćne istorijske nauke, Metodologija istorijske nauke i Metodika nastave istorije.
Kao samostalan, Studijski program za geografiju na Filozofskom fakultetu u Nikšiću počeo je sa radom 2005. godine; prije toga funkcionisao je zajedno sa Istorijom. Na osnovnim i master studijama ovoga studijskog programa izučavaju se predmeti: Fizička geografija, Društvena geografija, Regionalna geografija, Kartografija i GIS, Metodika nastave geografije i Geologija.
Studijski program za pedagogiju počeo je sa radom akademske 2004/2005. godine. Na ovom studijskom programu izučavaju se opšte i posebne pedagoške discipline: Opšta pedagogija, Istorija pedagogije, Školska pedagogija, Predškolska pedagogija, Porodična pedagogija, Andragogija, Inkluzivna pedagogija, Didaktika, Dokimologija, Obrazovna politika, te Metodologija pedagoških istraživanja i drugih disciplina.
Studijski program za psihologiju u Nikšiću osnovan je 2006. godine. Na Psihologiji se na osnovnim i master studijama izučava veliki broj predmeta iz raznih oblasti opšte i eksperimentalne psihologije, socijalne psihologije, kliničke psihologije, razvojne i pedagoške psihologije, psihologije rada i metodologije psiholoških istraživanja. Obrazovanje učitelja u Crnoj Gori traje duže od 150 godina. Od 1992/93. godine Odsjek za razrednu nastavu prešao je sa dvogodišnjeg na četvorogodišnje fakultetske studije.
Od 2020. godine Studijski program za obrazovanje učitelja integrisani je akademski program. Tokom petogodišnjih studija budući učitelji izučavaju veliki broj opšteobrazovnih predmeta, didaktičko-metodičkih i pedagoško-psiholoških disciplina.
Studijski program za obrazovanje učitelja na albanskom jeziku osnovan je 2004. godine kao samostalni studijski program pri Univerzitetu Crne Gore. Od 2017. godine postaje dio Filozofskog fakulteta u Nikšiću, a sve nastavne aktivnosti odvijaju se u zgradi tehničkih fakulteta (Podgorica). Jedini je studijski program koji se izučava u Crnoj Gori na albanskom jeziku i kao takav predstavlja svojevrstan doprinos obrazovanju Albanaca u Crnoj Gori.
Studijski program za predškolsko vaspitanje ima tradiciju dužu od 50 godina. Do studijske 2017/18. godine funkcionisao je kao primijenjeni studij, kada se transformisao u akademski. Na programu se izučavaju sljedeće oblasti: opšta pedagogija, pedagogija ranog djetinjstva, metodologija pedagoških istraživanja, razvojna i pedagoška psihologija, te metodičke grupe predmeta usmjerenih na rani razvoj i niza predmeta u vezi sa igrom i stvaralaštvom.