Priče o Ekonomskom fakultetu: osam razvojnih faza studijskih programa
Tokom šest decenija trajanja Ekonomski fakultet se u nastavnom procesu prilagođavao promjenama u društvu i okruženju, inovirao nastavne planove i programe u skladu sa potrebama ekonomske nauke i dostignućima u njenom razvoju.
Proces izgradnje nastavnih planova i programa prošao je kroz osam razvojnih faza (1960, 1966, 1974, 1983, 1990, 1995, 2003. i 2017. godine).
Prvi nastavni plan Ekonomskog fakulteta usvojen je 1960. godine. Bio je koncipiran na jedinstvenim osnovama planova ekonomskih fakulteta u tadašnjoj SFRJ. Prema ovom nastavnom planu, na I godini studija izučavale su se opšteteorijske discipline, a od II godine je bilo usmjeravanje na dva smjera: Industrijski i Trgovinski. Najveći broj studenata bio je upisan na smjer Industrije. Prvi nastavni plan omogućavao je stepenastu nastavu, no tu mogućnost koristio je mali broj studenata (uglavnom vanredni studenti).
Drugi nastavni plan donesen je 1966. godine. On je ukinuo usmjerenja pošto su se pokazala necjelishodnim, a zadržao je stepenastu nastavu. Nastavne discipline drugačije su raspoređene po godinama, naročito na prve dvije godine studija. Plan je stavio znatno veći naglasak na kvantitativne discipline. Nastava iz stranih jezika ranije je bila fakultativna, a sada su jezici postali obavezni predmeti u I i II godini. Potrebe privrede Crne Gore uslovile su orijentaciju da se od granskih ekonomika izvrši izbor ekonomike industrije i ekonomike turizma i ugostiteljstva.
Treći nastavni plan usvojen je krajem 1974. godine. Stepenasta nastava je ukinuta i ponovo su uvedena usmjerenja: smjer Ekonomija proizvodnje i smjer Ekonomija turizma. Turistički smjer uveden je na zahtjev privrede, a i zbog pružanja mogućnosti svršenim studentima Više pomorske škole u Kotoru (Turistički smjer) da nastave studije i završe Ekonomski fakultet. Na prve dvije godine studija izučavale su se opšteteorijske discipline, a sa III godinom studija započinjala su usmjerenja.
Četvrti nastavni plan donesen je 1983. godine. Nastao je kao rezultat višegodišnjeg rada Fakulteta na rješavanju problema profila ekonomskih studija u savremenim uslovima društveno-ekonomskog razvoja i ekonomske nauke, kao i veoma bogate saradnje s naučnim i stručnim ustanovama, profesionalnim asocijacijama i većim radnim organizacijama u Republici Crnoj Gori. Koncept ovog nastavnog plana jeste dvosmjerna nastava koja je predviđala da na I i II godini postoje samo zajednički predmeti, a na III i IV godini zajednički i posebni predmeti. Smjerovi studija, nazvani Društvena ekonomija i Poslovna ekonomija, koncipirani su dovoljno široko za sticanje posebnih znanja, sadržajno su bili prepoznatljivi i dovoljno konkretni da odgovore potrebama za ekonomistima u Crnoj Gori.
Peti nastavni plan nastao je 1990. godine zbog saznanja o potrebi prilagođavanja stalnim promjenama i zahtjevima iz okoline, a naročito započinjanja kreacije budućeg ekonomskog sistema i uvođenja tržišnog principa u poslovno ponašanje ekonomskih subjekata, te na tržište ekonomskih znanja i usluga. Fakultet intenzivno sarađuje sa inostranim fakultetima i organizuje aranžmane odlaska naših studenata i profesora na specijalističke boravke u drugim sredinama. Na zahtjev okruženja, prije svega privrednih subjekata, školske 1993/94. godine osnovana je i počela s radom Poslovna škola, koja će školovati kadrove za operativno-izvršne poslove u privredi i vanprivrednim djelatnostima, a prvenstveno iz marketinga, menadžmenta, poslovnog jezika, informacionih sistema, finansijskog tržišta i platnog prometa i sl. Škola je imala tri odsjeka: Računovodstvo i finansije, Odsjek za robni promet i Odsjek za preduzetništvo. Obezbjeđivala je sredstva na principu finansiranja.
Prateći promjene koje je izazvao proces tranzicije sistema na tržištu znanja i intelektualnih usluga, uz prisutan trend porasta tražnje za ekonomistima novog profila, na Naučno-nastavnom vijeću Univerziteta Crne Gore, oktobra 1995. godine usvojen je Projekat PMB studija (Preduzetništvo, menadžment, biznis). Nastava po novom programu otpočela je školske 1995/96. godine. Riječ je o konceptu studija koje su okrenute praktičnom shvatanju ekonomije i biznisa, zasnovane na idejama crnogorske ekonomske škole. Vrijeme i iskustvo pokazali su da je uvođenjem PMB režima studija Ekonomski fakultet uspio da privuče najbolje srednjoškolce i učvrsti mjesto lidera na tržištu obrazovanja u Crnoj Gori.
Teorijski i metodološki principi na kojima je organizovana nastava po PMB režimu studija bili su dobra osnova za primjenu principa Bolonjske deklaracije akademske 2003/2004. godine. Reformisan je postojeći koncept studija i prilagođen principima Bolonjskog sistema. Primjena sistema European Credit Transfer System (ECTS) studentima je omogućila bolje uslove studiranja i mobilnost u okviru evropskog akademskog prostora. U okviru nastavno-obrazovnog procesa, pored osnovnih četvorogodišnjih akademskih studija, na našem fakultetu je 1993. godine počeo da radi i primijenjeni studijski program – Poslovna škola. Škola je osnovana sa ciljem da u okviru dvogodišnjih studija studentima omogući sticanje, prije svega, praktičnih znanja za vođenje biznisa. Akademske 2003/2004. koncept studija Poslovne škole pretočen je u trogodišnje studije Menadžmenta, koje su organizovane u skladu sa principima Bolonjske deklaracije i ECTS režimom studija. Studije Menadžmenta paralelno funkcionišu u Podgorici i Bijelom Polju, gdje su studije pokrenute školske 2005/2006. godine.
Implementacija novog modela studiranja 3 + 2 + 3
Polazeći od principa integrisanog univerziteta i reorganizacije studijskih programa Univerziteta Crne Gore, Ekonomski fakultet je počev od studijske 2017/18. godine počeo sa implementacijom novog studijskog programa po modelu 3 + 2 + 3. Novi studijski program je 2017/18. godine počeo da se primjenjuje na osnovnim akademskim i primijenjenim studijama.
Razvoj programa postdiplomskih studija
Ekonomski fakultet posjeduje višedecenijsko iskustvo u organizovanju postdiplomskih studija. Prve postdiplomske studije počele su 1970. godine, a 1992. godine transformisane su u model Preduzetnička ekonomija, koji je predstavljao odgovor na sve prisutnije zahtjeve crnogorske privrede i društva za specijalističkim kadrovima u oblasti savremene ekonomije. Od osnivanja, postdiplomske studije Preduzetnička ekonomija organizovane su svake druge godine. Globalizacija i stalne promjene u obrazovanju postavili su nove izazove pred sistem visokoškolskog obrazovanja, a time i drugačiju organizaciju postdiplomskih studija. Od 2005. godine Ekonomski fakultet je, prihvatajući Bolonjsku deklaraciju, izmijenio svoje postdiplomske studije u skladu sa evropskim standardima i zahtjevima, pokrećući program jednogodišnjih akademskih magistarskih studija, kao i jednogodišnjih specijalističkih primijenjenih studija. Pokretanjem doktorskih studija tokom 2008. godine Fakultet upotpunjuje svoje djelovanje u oblasti visokog obrazovanja u skladu sa principima Bolonjske deklaracije.
Od osnivanja Ekonomskog fakulteta do danas više od 12 hiljada studenata steklo je diplomu osnovnih studija, nešto više od 1.200 diplomu postdiplomskih magistarskih, a njih 763 steklo je diplomu postdiplomskih specijalističkih primijenjenih studija. Ekonomski fakultet je u svojoj bogatoj istoriji iznjedrio i 100 doktora nauka.