Podrška nastavku projekta „Genetski diverzitet vinove loze u Crnoj Gori“

„Realizacija istraživačke inicijative najobuhvatnijeg istraživanja rađenog na autohtonim sortama vinove loze u našoj zemlji, projekta „Genetski diverzitet vinove loze u Crnoj Gori“ zaustavljena je zbog nedostatka finansijskih sredstava u iznosu od 50.000 eura“, kazala je rukovoditeljka projekta i profesorica Biotehničkog fakulteta Univerziteta Crne Gore dr Vesna Maraš.

Ona je navela da je za nastavak projekta čiji rezultati objašnjavaju crnogorski potencijal u vinogradarstvu i vinarstvu i otkrivaju bogatstvo genetskog diverziteta za našu zemlju, potrebno obuhvatiti genotipizaciju vinove loze na nivou cjelokupne CG, sekvenciranje cijelog genoma, asembliranje genoma i komparativnu genomiku za matičnu sortu crnogorskog vinogradarstva Kratošiju.

Da bi se navedeno realizovalo, Univerzitet Crne Gore će, vrednujući naučni, stručni, razvojni i promotivni značaj ovog projekta, sprovesti niz aktivnosti kojima će se obezbijediti sredstva za nastavak realizacije pomenutog projekta. To će podrazumijevati i poziv svim društveno odgovornim kompanijama da daju svoj doprinos u njegovom nastavku, a sve u cilju potvrde hipoteze da je Crna Gora centar porijekla Kratošije.

Dosadašnja istraživanja u saradnji sa partnerima iz Španije, Institutom za vinovu lozu i vino (ICVV) iz Logronja, La Rioha napravila su proboj u ovoj oblasti i težište proučavanja porijekla Kratošije, sa usmjerenjem na crnogorsko podneblje. Kroz ovo istraživanje ostvarena je saradnja privrede sa akademskim institucijama u Crnoj Gori. Pored Plantaža u istraživanju su učestvovali i Biotehnički fakultet, Ministarstvo poljoprivrede i Ministarstvo nauke Crne Gore, kao i članovi Nacionalnog udruženja vinogradara i vinara Crne Gore.

„Dosadašnjim rezultatima na ovom projektu, istaknut je crnogorski potencijal u vinogradarstvu i vinarstvu i otkriveno je iznanađujuće bogatstvo genetskog diverziteta za jednu od najmanjih evropskih zemalja. Pored toga, dosadašnji rezultati istraživanja vinove loze u CG objavljeni su u međunarodnom naučnom časopisu Nature Journal (Scientific Reports), a kao rezultat rada na projektu, 2016. godine je na Ćemovskom polju podignuta Nacionalna kolekcija autohtonih sorti i kontinuirano se dopunjava novim biotipovima“, kazala je Maraš.

Trenutna istraživanja na genomskom nivou o svjetskom značaju Kratošije (majke većine sorti u crnogorskom pedigreu) kao izvoru Primitiva u Italiji i Zinfandela u Kaliforniji, kako navodi, osnova su internacionalnog i najsavremenijeg marketinga vina zasnovanog na ekonomiji znanja.

Profesorica Maraš pojašnjava da je prethodno dobijenim rezultatima u ovom projektu, istaknut crnogorski potencijal u vinogradarstvu i vinarstvu i otkriveno iznenađujuće bogatstvo genetskog diverziteta za jednu od najmanjih evropskih zemalja.

„Nastavkom svih pomenutih aktivnosti Crna Gora će dobiti podatke za svoje specifično autohtno vinogradarstvo, a bogatstvo i diverzitet autohtonog sortimenta u Crnoj Gori, potvrđeno današnjim istraživanjima, obavezuje na njegovo očuvanje i promociju kao dio zajedničkog nasljeđa i dalje proučavanje kao zalog za budućnosti u kojoj crnogorske sorte i vina imaju posebno mjesto“, zaključuje prof. Maraš.